Rugzak met paspoorten en hoed

Vakantie gepland? Zorg op tijd voor een geldig reisdocument!

31 mei 2024
Nieuws

Gaat u naar het buitenland op vakantie? Dan heeft u een geldig reisdocument zoals een paspoort of identiteitskaart nodig. Verloopt uw reisdocument? Zorg dan zo snel mogelijk voor een afspraak bij de gemeente. Veel inwoners moeten in 2024 hun paspoort of identiteitskaart vernieuwen. Ook in Borne! Hierdoor is het drukker bij de balies en kunnen de wachttijden oplopen. Inwoners ontvangen een brief als hun reisdocument binnenkort verloopt. Op dit moment ziet de gemeente dat veel inwoners niet direct een afspraak maken als zij de brief krijgen. Door de aankomende zomervakantie wordt het waarschijnlijk drukker bij de balies. Wij adviseren u zo snel mogelijk een afspraak te maken om het document te vervangen. Doet u dit niet? Dan loopt u het risico dat u niet op tijd een geldig reisdocument voor de vakantie heeft. 

Piek in aanvragen 

De piek ontstaat doordat de geldigheidsduur van paspoorten en Nederlandse identiteitskaarten voor volwassenen in 2014 is veranderd van vijf naar tien jaar. Het effect van daarvan is in 2024 goed te merken. Tot en met augustus is het erg druk bij de balies in het gemeentehuis. Wacht u met het maken van een afspraak? Dan heeft u misschien uw reisdocument niet op tijd voor de vakantie.

Verloopt uw reisdocument binnenkort?

Dan krijgt u ruim van tevoren een brief hierover van de gemeente. Wilt u graag eerder een afspraak maken? Dat kan. U kunt altijd een reisdocument vernieuwen. Wachten tot het reisdocument verloopt is niet verstandig. 

Digitaal aanvragen

De gemeente vraagt u en andere inwoners om zoveel mogelijk producten digitaal aan te vragen. Hierdoor blijven er zoveel mogelijk plekken beschikbaar voor inwoners die voor een product wel naar het gemeentehuis moeten komen. De producten die u digitaal kunt aanvragen (met een DigiD) zijn: aangifte verhuizing, geboorteaangifte, gehandicaptenparkeerkaart, geneeskundige verklaring rijbewijs, naamgebruik wijzigen overlijdensaangifte, parkeervergunning/-ontheffing, uittreksel bevolkingsregister (BRP) en een uittreksel burgerlijke stand. 

Voor de overige producten zoals een paspoort, identiteitskaart en een rijbewijs moet u een afspraak maken bij de publieksbalie van het gemeentehuis. De afspraak kunt u online maken via afspraken.borne.nl/internetafsprakenexterne-link-icoon.