Tweede Kamer Verkiezingen 2017

Op woensdag 15 maart 2017 kunt u uw stem uitbrengen voor de verkiezing van de leden van de Tweede Kamer.In de gemeente Borne staat het u vrij om in elk willekeurig stemlokaal binnen de gemeente te gaan stemmen. Op uw stempas staat wel het adres van een stemlokaal bij u in de buurt, maar u bent niet verplicht om daar te stemmen. Als het u beter past om in een ander stemlokaal te stemmen dan kan dat. Als u gaat stemmen moet u naast uw stempas ook een geldig identiteitsbewijs overleggen. Voor deze verkiezing geldt dat het identiteitsdocument maximaal 5 jaar verlopen mag zijn. Als u zich niet kunt identificeren mag u niet stemmen. U brengt uw stem uit op een stembiljet.

Stemmen met een stempas en identiteitsbewijs:
Om overal in Borne te kunnen stemmen heeft u een stempas ontvangen. De stempas toont aan dat u gerechtigd bent om te stemmen. Zonder de stempas kunt u uw stem niet uitbrengen. Het is daarom van groot belang dat u de stempas niet vergeet mee te nemen. Mocht u uw stempas kwijtraken dan kunt u, uiterlijk dinsdag 14 maart 2017, tot 12.00 uur een vervangende stempas aanvragen. Mocht u alsnog uw “oude” stempas terugvinden dan kunt u daarmee niet stemmen; dat kan alleen met de nieuwe stempas.

Waar kunt u stemmen
Omdat u met een stempas overal binnen de gemeente mag stemmen vindt u hieronder een overzicht van de lokaliteiten waar een stembureau is gevestigd:

1   Gemeentehuis, Rheineplein 1
2   Basisschool Sprankel, Welemanstraat 23
3   De Wiekslag Voorzijde, Deldensestraat 82
4   Wijkgebouw De Letterbak, Clematishof 6
5   Sporthal ‘t Wooldrik, ’t Wooldrik 1
6   Brandweerkazerne, de Bieffel 11
7   Woon-Zorgcentrum Het Dijkhuis, ’t Dijkhuis 1
8   Basisschool ’t Iemnschelf, Fioringras 4
9   MFA Sindron, Prinsenweg 10
10 De Veste, H.F. Roetgerinklaan 1
11 St. Aegidusschool, Hertmerweg 26
12 Gemeenschapsruimte, de Wanne 8
13 De Wiekslag Achterzijde, Deldensestraat 82
14 Gezondheidscentrum Fleminghof, Stationsstraat

Alle stemlokalen zijn toegankelijk voor mindervaliden met uitzondering van stemlokaal 8 Basisschool ’t Iemnschelf. De stemlokalen zijn geopend van ’s ochtends 07.30 uur tot ’s avonds 21.00 uur.

Stemmen bij volmacht / iemand anders gaat voor u stemmen
Als u op de dag van de stemming niet in de gelegenheid bent om zelf uw stem uit te brengen, dan kunt u iemand anders een volmacht verlenen. Deze persoon mag dan namens u uw stem uitbrengen. Op de achterzijde van uw stempas kunt u de naam invullen van degene (gemachtigde) die voor u gaat stemmen. De gemachtigde kan iedereen zijn die in Borne woont en ook een stempas heeft ontvangen. Van belang is wel dat de gemachtigde niet meer dan twee machtigingen heeft aangenomen en de volmachtstem gelijktijdig met de eigen stem uitbrengt. Het geven van de machtiging kan tot en met de dag van de stemming zelf. De kiezer die voor u gaat stemmen moet ook een kopie van een geldig identiteitsbewijs van u aan de voorzitter laten zien. Voor deze verkiezing geldt dat het identiteitsdocument maximaal 5 jaar verlopen mag zijn.

U kunt ook iemand machtigen die niet in de gemeente Borne woont maar wel een stempas heeft ontvangen voor de verkiezing van de leden van de Tweede Kamer der Staten-Generaal. De hiervoor benodigde formulieren kunt u afhalen of aanvragen in de publiekshal  van de gemeente Borne of downloaden deze website. Zie het download-linkje hieronder. De schriftelijke aanvraag moet uiterlijk vrijdag 10 maart 2017 door de gemeente zijn ontvangen. De gemachtigde ontvangt daarna het volmachtbewijs en hoeft in dat geval geen kopie van uw identiteitsbewijs aan de voorzitter van het stembureau te laten zien.

Download hier het aanvraagformulier schriftelijke volmacht

Stemmen met een kiezerspas / u wilt gaan stemmen in een andere gemeente in Nederland
Als u op de dag van de stemming in een andere gemeente in Nederland wilt stemmen, dan moet u een kiezerspas hebben. Zo’n kiezerspas kunt u verkrijgen door met uw stempas naar het gemeentehuis te gaan. Daar wordt dan uw stempas omgezet in een kiezerspas en met deze kiezerspas kunt u dan gaan stemmen in een andere gemeente in Nederland. Het mondeling aanvragen van kiezerspassen kan uiterlijk dinsdag 14 maart 2017 tot 12.00 uur. U kunt ook schriftelijk een verzoek doen voor een kiezerspas. De hiervoor benodigde formulieren kunt u afhalen of aanvragen bij burgerzaken of downloaden van onze website. Zie het download-linkje hieronder. De schriftelijke aanvraag moet uiterlijk vrijdag 10 maart 2017 door de gemeente zijn ontvangen. Uw stempas moet u bijvoegen. U ontvangt daarna een kiezerspas.

Download het aanvraagformulier kiezerspas

 

 

Op het gemeentehuis, productgroep Publiekszaken, kunt u alle informatie verkrijgen met betrekking tot de verkiezing. We zijn telefonisch bereikbaar onder nummer 14074. Het e-mail adres is info@borne.nl. Informatie over de verkiezingen kunt u ook vinden op deze website en op http://www.elkestemtelt.nl.