LET OP: U kunt gedurende de coronacrisis bij een bezoek aan een ziekenhuis of zorginstelling ook met een verlopen ID-bewijs terecht wanneer u geen geldige ID heeft. Hierbij geldt wel de afspraak tussen zorginstelling/zorgverlener en betrokkene dat betrokkene zo snel als dat weer kan alsnog zorgt voor een geldig legitimatiebewijs en dat dan alsnog laat zien aan de zorgverlener.

Een paspoort moet u persoonlijk aanvragen bij de gemeente.

  • Met een paspoort kunt u reizen naar alle landen.
  • Iedereen die zorg nodig heeft, moet zich kunnen legitimeren. Ook kinderen jonger dan 14 jaar.
  • Een paspoort is 10 jaar geldig voor volwassenen en 5 jaar voor kinderen tot 18 jaar.

Afhalen nieuwe paspoort

  • Na 5 werkdagen kunt u tijdens de openingstijden van het gemeentehuis uw nieuwe paspoort zelf ophalen bij de Publieksbalie. U hoeft daarvoor geen afspraak te maken.
  • Het paspoort moet persoonlijk worden afgehaald. Dit geldt ook voor kinderen.

U heeft 3 maanden de tijd om het paspoort op te halen.

Kinderen

Kinderen van elke leeftijd mogen een eigen paspoort hebben. Voor het aanvragen van een paspoort voor kinderen tot 18 jaar is schriftelijke toestemming nodig van beide ouders/voogd die het gezag hebben/heeft. Kinderen vanaf 18 jaar hebben die toestemming niet meer nodig. Download de toestemmingsverklaring:


 

Kwijt of gestolen

Bent u uw paspoort of Nederlandse identiteitskaart kwijt of is die gestolen? Dan is het verstandig dit zo snel mogelijk doorgeven aan de gemeente. Dat kan eenvoudig en snel met uw DigiD, via de knop rechts op dit scherm. Uw document wordt ongeldig verklaard. De gemeente registreert dit in alle nationale en internationale systemen. Hiermee wordt misbruik van uw document voorkomen. Let wel: Het doorgeven van de vermissing van het reisdocument kan niet worden teruggedraaid. Dit betekent dat wanneer u het document als vermist hebt opgegeven, dit direct ongeldig is. Vindt u het reisdocument terug, dan kunt u er geen gebruik meer van maken. U levert het reisdocument daarna in bij de gemeente. Wij vernietigen het document.

Als u niet kiest voor digitale aangifte vermissing reisdocument dan kunt u dit regelen aan de publieksbalie eventueel gecombineerd met de aanvraag van een nieuw document. U kunt hier een afspraak voor maken.

Bezorgen

Vanaf 1 januari 2019 kunt u uw paspoort ook laten bezorgen. Geef dit dan aan tijdens de aanvraag. De kosten zijn € 15,00.

Spoed

Het is mogelijk om uw reisdocument met spoed aan te vragen. De wet- en regelgeving geeft echter geen garantie over de levertijd van de documenten.
In de regel kunt u bij aanvraag voor 15.00 uur het document ophalen op de eerstvolgende werkdag. Aan de spoedprocedure zijn extra kosten verbonden.

Wilt u een nieuw reisdocument aanvragen naar aanleiding van identiteitsfraude?

  • Ga naar de politie om aangifte te doen van identiteitsfraude.
  • Ga naar de gemeente om een nieuw identiteitsbewijs aan te vragen vanwege verlies of diefstal.
  • De gemeente noteert het nummer van uw oude identiteitsbewijs in het Basisregister Reisdocumenten.

Beschrijving

Prijs

Paspoort vanaf 18 jaar € 73,20
Paspoort vanaf 18 jaar, spoedprocedure € 123,05
Paspoort tot 18 jaar € 55,35
Paspoort tot 18 jaar, spoedprocedure € 105,20

U kunt een nieuw paspoort persoonlijk aanvragen bij de Publieksbalie. Maak direct een afspraak.

Voor de aanvraag van een paspoort neemt u mee:

  • Alle reisdocumenten die in uw bezit zijn (zowel paspoorten als identiteitskaarten). Ook verlopen reisdocumenten moet u meenemen. Heeft u een dubbele nationaliteit? Neem dan ook uw buitenlandse reisdocument mee.
  • 1 kleurenpasfoto die goed lijkt (zie ook Pasfoto, richtlijnen). Kijk voor een uitgebreide uitleg voor professionals op de website van Rijksoverheid.
  • Schriftelijke toestemming van de curator, als u onder curatele staat.
  • Voldoende geld. U moet uw paspoort betalen bij de aanvraag. U kunt contant of met uw pinpas betalen.

Voor kinderen onder de 18 jaar:

  • kan een ouder of voogd mee naar de aanvraag. De ouder of voogd moet zich kunnen legitimeren. De andere ouder of voogd moet schriftelijk toestemming geven. Ook heeft u zijn of haar identiteitsbewijs nodig.
  • kunnen beide ouders of voogden schriftelijke toestemming geven. Ze moeten allebei het formulier ondertekenen. Neem de schriftelijke toestemming en de identiteitsbewijzen van de ouders of voogden mee.

Klik op de bijgaande link om een toestemmingsverklaring te downloaden:

De gemeente maakt bij uw aanvraag een scan van uw vingerafdrukken.