LET OP: U kunt gedurende de coronacrisis bij een bezoek aan een ziekenhuis of zorginstelling ook met een verlopen ID-bewijs terecht wanneer u geen geldige ID heeft. Hierbij geldt wel de afspraak tussen zorginstelling/zorgverlener en betrokkene dat betrokkene zo snel als dat weer kan alsnog zorgt voor een geldig legitimatiebewijs en dat dan alsnog laat zien aan de zorgverlener.

Een ID-kaart moet u persoonlijk aanvragen bij de gemeente.

  • Met een ID-kaart kunt u reizen naar deze landen.
  • Iedereen die zorg nodig heeft, moet zich kunnen legitimeren. Ook kinderen jonger dan 14 jaar.
  • Een ID-kaart is 10 jaar geldig voor volwassenen en 5 jaar voor kinderen tot 18 jaar.
  • Een identiteitsbewijs (uit)lenen is strafbaar.

Afhalen nieuwe ID-kaart

  • Na 5 werkdagen kunt u tijdens de openingstijden van het gemeentehuis uw nieuwe ID-kaart zelf ophalen bij de Publieksbalie. U hoeft daarvoor geen afspraak te maken.
  • De ID-kaart moet persoonlijk worden afgehaald. Dit geldt ook voor kinderen.

Kinderen

Kinderen van elke leeftijd mogen een eigen identiteitskaart hebben. Voor het aanvragen van een Nederlandse identiteitskaart voor kinderen tot 12 jaar is schriftelijke toestemming nodig van beide ouders/voogd die het gezag hebben/heeft. Kinderen vanaf twaalf jaar hebben die toestemming niet meer nodig. Download de toestemmingsverklaring:


 

Kwijt of gestolen

Bent u uw paspoort of Nederlandse identiteitskaart kwijt of is die gestolen? Dan is het verstandig dit zo snel mogelijk doorgeven aan de gemeente. Dat kan eenvoudig en snel met uw DigiD, via de knop rechts op dit scherm. Uw document wordt ongeldig verklaard. De gemeente registreert dit in alle nationale en internationale systemen. Hiermee wordt misbruik van uw document voorkomen. Let wel: Het doorgeven van de vermissing van het reisdocument kan niet worden teruggedraaid. Dit betekent dat wanneer u het document als vermist hebt opgegeven, dit direct ongeldig is. Vindt u het reisdocument terug, dan kunt u er geen gebruik meer van maken. U levert het reisdocument daarna in bij de gemeente. Wij vernietigen het document.

Als u niet kiest voor digitale aangifte vermissing reisdocument dan kunt u dit regelen aan de publieksbalie eventueel gecombineerd met de aanvraag van een nieuw document. U kunt hier een afspraak voor maken.

Huisbezoek

Kunt u door uw gezondheid niet persoonlijk naar de Publieksbalie komen om een ID-kaart aan te vragen? Dan kunt u een huisbezoek aanvragen.

Spoed

Het is mogelijk om uw reisdocument met spoed aan te vragen. De wet- en regelgeving geeft echter geen garantie over de levertijd van de documenten.
In de regel kunt u bij aanvraag voor 15.00 uur het document ophalen op de eerstvolgende werkdag. Aan de spoedprocedure zijn extra kosten verbonden.

Bezorgen

Vanaf 1 januari 2019 kunt u uw ID-kaart ook laten bezorgen. Geef dit dan aan tijdens de aanvraag. De kosten zijn € 15,00.

Beschrijving

Prijs

ID-kaart vanaf 18 jaar € 58,30
ID-kaart vanaf 18 jaar, spoedprocedure € 108,15
ID-kaart tot 18 jaar € 30,70
ID-kaart tot 18 jaar, spoedprocedure € 80,55

U kunt een nieuwe ID-kaart persoonlijk aanvragen bij de Publieksbalie.

Altijd meenemen

  • De persoon voor wie de ID-kaart is. dus ook uw kind.
  • Alle ID-kaarten en paspoorten. Ook als ze zijn verlopen.
  • Pasfoto die voldoet aan de eisen. Kijk voor een uitgebreide uitleg op de website van Rijksoverheid.
  • Voldoende geld/pinpas

Extra meenemen tot 12 jaar

Voorkom onnodig wachten en maak een afspraak via de knop rechts op deze pagina.