gemeentehuis borne

Hoe ervaren inwoners de ondersteuning van Wmo en Jeugd in Borne?

26 augustus 2024
Nieuws

Jaarlijks onderzoekt gemeente Borne hoe inwoners de ondersteuning vanuit de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) en Jeugd ervaren. In 2024 zijn de ervaringen over 2023 onderzocht. In totaal zijn 722 Wmo-cliënten en 477 Jeugd-cliënten uitgenodigd om deel te nemen aan het onderzoek. Het onderzoek is uitgevoerd door bureau Insights Zorg. Respondenten hebben positieve feedback gegeven, maar er zijn ook enkele verbeterpunten genoemd.

Wmo

Van de Wmo-cliënten heeft 40% het onderzoek ingevuld. Hoewel dit geen volledig beeld geeft, biedt het waardevolle inzichten.

Een derde van de respondenten heeft contact gehad met het Sociaal Hus; 84% van hen is tevreden over dit contact. Uit het onderzoek blijkt dat de meeste respondenten positief zijn over het contact met de gemeente. De consulenten zijn goed bereikbaar, de uitleg wordt als duidelijk ervaren en de inwoners voelen zich serieus genomen. Daarnaast is het merendeel van de respondenten tevreden over de kwaliteit en effectiviteit van de geboden ondersteuning

Veel inwoners uiten hun waardering voor de ontvangen hulp en geven ook tips. Enkele mensen missen een concrete planning en vinden de wachtlijst te lang. Hoewel de afhandeling van meldingen binnen de wettelijke termijn plaatsvindt. Veel inwoners zijn tevreden met de huishoudelijke ondersteuning, een enkeling zou het fijn vinden om wat extra uren te hebben.

Jeugd

Bij de jeugd-cliënten heeft 22% het onderzoek ingevuld. Ondanks de lage respons, zijn de resultaten positief.

10% van de respondenten heeft contact gehad met het Sociaal Hus. De meeste inwoners waren zeer tevreden. Uit het onderzoek blijkt dat ouders/verzorgers en jongeren positief zijn over het contact met de consulenten. Ze ervaren snelle reacties, duidelijke communicatie en er wordt goed geluisterd. Van de ouders/verzorgers en jongeren is 39% doorverwezen naar jeugdhulp door een jeugdconsulent van de gemeente, 34% via de huisarts, en 27% door iemand anders zoals een medisch specialist, jeugdbeschermer of jeugdarts. Als verbeterpunt geeft slechts een enkeling aan dat de wachttijd als lang wordt ervaren.

Afsluiting

De behaalde resultaten zijn, net als voorgaande jaren, naar tevredenheid. De gemeente blijft sturen op afhandeling van de aanvragen binnen de wettelijke termijnen, zoals op dit moment ook het geval is.

Vervolg 

De resultaten van de cliëntervaringsonderzoeken zijn gedeeld met de gemeenteraad en de Adviesraad Sociaal Domein van de gemeente Borne. De resultaten worden ook gedeeld met het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS).

Nieuw dit jaar is dat gemeente Borne start met een continu meting, zodat op meerdere momenten in de klantreis feedback kan worden verzameld. Dit wordt een vast onderdeel van het werkproces.